AspieBlog

"Az Asperger-szindróma (Asperger syndrome, gyakori rövidítése AS) neurobiológiai pervazív fejlődési zavar; az autizmus egy enyhébb formája. A klasszikus autizmustól (Kanner-szindróma) az különbözteti meg, hogy míg az autistáknál „már hároméves kor előtt késés figyelhető meg a szociális interakcióban, a nyelvi képességekben, a szimbolikus és imaginatív játékban” (DSM-IV definíció), addig az Asperger-szindrómánál ez nem jelentkezik; ezenkívül az Asperger-szindrómára – az autizmussal ellentétben – jellemző a normális ütemű nyelvi fejlődés, valamint az átlagos vagy annál magasabb intelligenciaszint. Mindezek miatt felismerése is nehezebb, egyes becslések szerint az esetek 30-50%-át nem diagnosztizálták. Számos Asperger-szindrómás magától is képes felismerni azokat a dolgokat, amiben eltér a többi embertől, megtanulja leküzdeni hátrányait és képes beilleszkedni a társadalomba akár anélkül is, hogy tudná magáról, hogy Asperger-szindrómás." Ez a száraz leírás a Wikipédiáról származik. A blog szerzői megpróbálják személyes, részletes infókkal megtölteni :-)

A kocka 8 oldala, avagy aspie személyiségtípusok

2007.10.10. 19:14 | lepisma_saccharina | 14 komment

Címkék: nagyvilág linkek sztereotípia felnőttek személyiség aspie aspie külvilág kölcsönhatás

Találtam egy érdekeset az AutTV-n, gondoltam, hátha illik ide. Szívesen írtam volna gyerekkori rekurziókat is, de a kollegina megelőzött :-)

Mivel a köztudatban kétféle kép él az aspie-król, és mindkettő elég negatív sztereotípiának számít (az egyik a Mo.-n "kocka" néven közismert geek; a másik a "tudós idióta" aka Esőember általánosítva), született egy lista az aspie (felnőtt) személyiség különböző változatairól. A könnyebb megjegyezhetőség kedvéért híres emberek nevei jelölik az egyes típusokat, de a készítők hozzáteszik, gyakran egy emberen belül 2 vagy 3 változat is keveredhet.

1. Spielberg típus: Társaságkedvelő, gyakran szeret sportolni, valamennyire extrovertált, van néhány barátja, IQ-ja általában átlagos, nyelvtan és helyesírás tekintetében lemaradás is lehet. Az emberek gyakran meglepődnek, ha kiderül, hogy egy ilyen ember a spektrumhoz tartozik. (Szociális "szerepjátszás" mint különleges érdeklődési terület? Mert másképp elég valószínűtlen... - Rodiel)

2. Einstein típus: Intellektuális, magas IQ-ja van, nagy eséllyel számítógépszakértő, kiváló nyelvtan és helyesírás; szereti, ha érdeklődési területén szakértői elismerést kap. Gyakran veszekszik, ha mások látszólag többet tudnak nála.

3. Powell típus: Aggresszív, valószínűsíthető nála a poszt-traumatikus stressz és a borderline személyiségzavar, intelligens, általában ellenséges, néha nagyon erőszakos lehet. Hajlamos drogokkal oldani a stresszt. Nagyon gyakran bántották az iskolában, és úgy érzi, erősnek, harciasnak kell lennie a túlélés érdekében.

4. Numan típus: Álmodozó, gyakran "máshol jár", a többi embert nagyon nehezen érti meg, és őt is nagyon gyakran félreértik. Sok álma és terve van; fokozottan nehéz számára a kötődés más emberekhez. Lehetséges bipolaritás.

5. Morrissey típus: Sokat fantáziál, nagymértékben kívülállónak érzi magát, (félre)diagnosztizálhatják skizofréniásnak, főleg a művészet, a kreativitás vonzza. A történelem más időszakaihoz érez erős kötődést; belül teljesen egyedi embernek érzi magát. Gyakran hívják "ufónak" vagy "idegennek" - néha ő állítja ezt magáról.

6. Nicholls típus: Hiperaktív, energikus, extrovertált, gyakran próbál barátokat szerezni; ez általában sikerül is neki, de megtartani már nem képes a kapcsolatait. A családtagjai fárasztónak, zavarónak találhatják, esetleg éretlennek és gyerekesnek. (Félre)diagnosztizálhatják ADD/ADHD-vel. Szeret beszélni, és kevés benne a szociális félelem.

7. Carroll típus: Passzív, extrém módon introvertált, csendes, félénk, nagyon mélyen beleássa magát speciális érdeklődésébe; kapcsolatai, társas élete mindig másodlagosak. Nyugodtnak tűnik, kevés érzelmet mutat, de belül nagyon szorongó lehet. Jobban szereti érzelmeit rejtve tudni. Nagyon valőszínű, hogy csúfolásnak volt kitéve, nagyon ritkán lesz mérges vagy aggresszív.

8. Warhol típus: Óriási az önbizalma, az egoizmus mértékéig. Nagy véleményen van önmagáról, és úgy gondolja, másoknak is így kell vélekedniük. Sok ötlete van, és úgy érzi, a világ félreérti. Végeláthatatlan monológok. Hivatalos környezetben gyakran barátságos. Ha probléma van, bosszúállóvá és keserűvé válhat. Nárcisztikus személyiségzavar előfordulhat.

Én ebből Morrissey és Nicholls közötti napi ingázó (meg talán egy pici Einstein) volnék :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://aspie.blog.hu/api/trackback/id/tr80192633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

semota · http://livewithit.blog.hu 2007.10.11. 14:21:06

Én szokás szerint besorolhatatlan vagyok ... alaphelyzetben ahhem, hogy Einstein (szerénység az erősségem) .. de van bennem a nichollsi pörgésből, az önbizalmam pedig nagyjából Warhol és egy marék mosott szar között oszcillál, attól függően, hogy milyen sikereket értem el aznap :P ;) egyébként gecijó ez a cikk ... akarmégilyet!

Nemsokára én is blogolok vmi todományosabbat, de most csak énblogokhoz van hangulatom inkább ...

GutBesserWasser · http://gutbesserwasser.freeblog.hu 2007.12.25. 09:38:23

Én: 2: 40%, 4: 40%, 8: 19.9%. Nyomokban 5 és 7 előfordulhat.
(De azért ez csak erős közelítés. :))

Umbra 2008.02.01. 02:02:35

Sziasztok

Tényleg jó cikk. :)

Én: Morrissey/Carroll/Einstein

rodiel · http://wecount2.blog.hu 2008.02.01. 09:53:00

Heller!
Új vagy? :-)

Rodrigó · http://www.aranymalinko.net 2008.04.06. 20:09:45

Hát én csaknem tiszta Nicholls típus vagyok, bár biztos vannak ingadozások.

Mindig pörgök, szervezek, és az ismerősök meg lemaradoznak.

A család is bogarasnak tart, stimmel :D

cicadög 2008.04.12. 21:21:50

én néha Carrol, néha Powell típus vagyok
most éppen Carrol (csoda, hogy hozzászóltam)

peterk 2008.04.27. 16:11:44

hi,
einstein/numan/carroll;
jo cikk!

2008.10.09. 11:38:39

én Toshiro típus vagyok ;)

Csönd 2008.11.12. 17:41:43

Carroll/Einstein
Kicsit leszoktam a beszédről. De miről beszéljen az ember olyanokkal, akik napi szinten csúfolják? Fura továbbá, hogy aki neonáci gyűlésekre jár, az "jó fej", akit meg mindennap kínoz, az a hülye.

hfhj (törölt) 2009.01.29. 14:08:48

sziasztok, új vagyok :)
1-2 hónapja találtam rá tök véletlenül az asperger dologra (egyik kedvenc zenészemről tudtam meg, hogy van neki, csak nem tudtam mi az. amúgy nem a Gary Numanről van szó:) ). kicsit barátkoztam a gondolattal, mesélni még nem meséltem róla senkinek.
én is az Einsten/Carroll csoportba sorolnám magamat, ahogy nézem ez a leggyakoribb itt. a legjobban az zavar hogy a maximalizmusom lustasággal párosul, "ezt kéne, azt kéne", de csak megy az idő és nem csinálok szinte semmit... :)

~Melcsy 2011.02.13. 13:19:44

Numan-Caroll-Nicholls-Morissey típus vegyesen :D

baliquez 2011.06.23. 00:28:58

A történelem folyamán mindig gond származott abból amikor különböző embereket önkényesen kialakított csoportokba soroltak. Tömeges emberhalál és civilizációs hanyatlás lett a vége, mindig, kivétel nélkül.

Ha fogok egy online versíró-programot és felül megtöltöm emberi tulajdonságok elnevezéseivel majd a kész eredményt versszakonként elnevezem pl. a NATO-kód betűjeleivel és hozzáillesztem hogy -típus, nos akkor körülbelül hasonló színvonalú és komolyságú csoportokat kapok mint a fenti nyolc.

Egészen biztosak lehettek benne hogy nem a lexikális tudással kibélelt agyú pszichológusok találják fel a világraszóló találmányokat hanem azok akik társadalmi kötöttségek nélkül képesek gondolkodni, a külső elvárásoknak megfelelés kényszere nélkül.

Amelie11 2016.04.18. 10:13:12

Erdekes a Nicholls típus. Lehet egy aspie extrovertalt, energikus es baratkozo? Hol van ez az autizmustol? Pont az ellenkezöjenek tunik.
süti beállítások módosítása